Znáte to. Už měsíc koukáte, jak někdo před vaším domem „odložil“ starou fabii. Soused má dvě auta a dospívajícího syna. Tak už mají před domem auta tři. Zedník odvedle parkuje dodávku, té jedno místo nestačí. A kam se máte vejít Vy? Nejste líný pitomec, co parkuje na chodníku či na trávě? Pak nezbyde, než „bloudit“ po okolí. Dnes to dobře dopadlo. Místo je hned u zaparkované „reklamy“ na výkup vraků.
Možná trochu přeháním, ale podobný obrázek vidíme v řadě žďárských ulic. Aut přibývá. Postavíte nové parkoviště, hned je plné. Auta jsou jak voda. Uděláte jim prostor, oni ho hned zaplaví. Nastal tedy čas s tím něco udělat. Ale jak na to?
Inspirace tu je. V řadě českých měst vznikají tzv. modré zóny. První takový návrh pro Žďár obsahuje nedávno dokončený Generel dopravy. Navrhuje začít postupně od širšího centra a získat parkování opět pod kontrolu. Hlavním principem je přitom vrátit parkování Žďárákům. Kdo bydlí trvale, zaplatí symbolický roční poplatek za první auto. Kdo nebydlí, nebo chce parkovat i druhé auto, zaplatí násobně více. Některé to donutí se přihlásit k trvalému pobytu. Někteří si nechají jen jedno auto. Nikomu nelze garantovat parkovací místo, ale chceme je využívat efektivně. Naším cílem musí být bonus pro místní. Naší snahou pak omezit počet aut, co každý den přijedou z okolních obcí a obsadí centrum. Jezdit tam, kam mohu pěšky nebo autobusem, musí být zkrátka nevýhodné.
A co s penězi vybranými z parkovného? Lepší chodníky, silnice, nová parkoviště či cyklostezky.
Zdeněk Navrátil